گفت‌وگو|

جمشیدیان: سپاهان یک سوم مهره‌های تاثیرگذار فوتبال ایران را جذب کرده/ بازگشت لژیونرها برای فوتبال ملی خوب نیست

0:15 - 04 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۵۹۴
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
جمشیدیان: سپاهان یک سوم مهره‌های تاثیرگذار فوتبال ایران را جذب کرده/ بازگشت لژیونرها برای فوتبال ملی خوب نیست
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال گفت: امسال لژیونرهای زیادی به فوتبال ایران بازگشتند، شاید با بازگشت آنها مسابقات جذاب‌تر شود، اما این اتفاق برای فوتبال ملی زیاد خوب نیست.

احمد جمشیدیان در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه باز هم تیم‌های سنتی، مدعی قهرمانی در بیست و سومین دوره مسابقات لیگ برتر خواهند بود، اظهار داشت: در سال‌های گذشته معمولاً شاهد خروج بازیکنان از لیگ برتر بودیم، اما امسال چند لژیونر به فوتبال ایران بازگشتند. شاید با بازگشت یک سری از بازیکنان، مسابقات جذاب‌تر شود، اما برای فوتبال ملی زیاد خوب نیست. از طرفی برخی باشگاه‌ها که توانایی مالی خوبی دارند تیم‌های بهتری را بستند، به طوری که ۷۰ درصد تیم‌ها فاصله زیادی با ۲-۳ تیم دیگر دارند. طبیعتاً باید پیش‌بینی ما این باشد که مانند فصل‌های گذشته ۲-۳ تیم سنتی مدعیان اصلی قهرمانی باشند.

وی در مورد کیفیت امسال تیم فوتبال سپاهان گفت: سپاهان ۶ سال قبل فصل ناامید کننده‌ای داشت، اما مجدداً با بازگشت امیر قلعه‌نویی روند خوبی را شروع کرد. ۲ سال قلعه‌نویی، ۲ سال محرم نویدکیا و یک سال هم مورایس سرمربیان سپاهان بودند. طی این ۵ سال تیم روند خودش را حفظ کرده و با اینکه دستش از جام دور بوده، اما همیشه مدعی قهرمانی است. معتقدم امسال می‌توانند ثمره این ۵ سال را بگیرند. سپاهان خروجی‌های زیادی داشت و از طرفی بازیکنان خیلی خوبی جذب کردند. بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران زیاد پرمهره نیست و نهایتاً حدود ۱۵ بازیکن تاثیرگذار داریم که سپاهان تقریبا یک سوم این مهره‌ها را به دست آورده. از طرفی زودتر از سایر مدعیان تمریناتش را شروع کرد، همه ظرفیت‌های خودش را که نیاز داشته حفظ کرد و به خوبی تیمش را تقویت کرده است.

*امسال باید منتظر درخشش سپاهان باشیم

کارشناس فوتبال افزود: مسابقات لیگ برتر که شروع شد باید منتظر درخشش تیم فوتبال سپاهان باشیم، مگر اینکه تیم‌هایی مثل پرسپولیس به عنوان یک رقیب سنتی و تراکتور که شرایط خوبی دارند، مانع درخشش سپاهانی‌ها شوند. از طرفی با اتفاقاتی که برای استقلال رخ داده، شاید از جمع مدعیان قهرمانی لیگ برتر دور باشد.

پیشکسوت فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا دست‌های پشت پرده باعث ناکامی استقلالی‌ها می‌شود، تاکید کرد: در مقاطعی که استقلال موفقیت‌های پشت سر هم داشت، پرسپولیسی‌ها معتقد بودند مسابقات به گونه‌ای چیده می‌شود که استقلال قهرمان شود. دو فصل قبل تیم فرهاد مجیدی در رقابت با پرسپولیس عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. سال قبل هم تا یک قدمی فتح جام حذفی رفتند و در لیگ برتر هم مقابل مدعیانی همچون سپاهان و پرسپولیس امتیاز از دست دادند تا قهرمان نشوند. این موارد نشان می‌دهد جریاناتی در پشت پرده قهرمانی سرخابی‌ها وجود ندارد.

*مدیرانی که در چند سال اخیر به باشگاه آمدند استقلال را به این روز انداختند

جمشیدیان درباره مشکلات پیش‌فصل تیم فوتبال استقلال تصریح کرد: در بدترین مقطع فصل که باید مدیریت باشگاه به دنبال جذب بازیکنان مدنظر کادر فنی باشد، بدهی و تغییر مدیریت لطمه بزرگی به استقلال وارد کرد. در همین یک ماه اخیر هم مشکلات دیگری برای جواد نکونام و استقلال پیش آمده که خیلی سخت است هفته‌های ابتدایی فصل پیش‌رو آن‌ها در جمع مدعیان باشند. وضعیت بد کنونی تیم فوتبال استقلال به دلیل تبعات استفاده از مدیریت ضعیف سال‌های گذشته در راس باشگاه است. مدیرانی که پول را هدر دادند و بدهی‌ها را تسویه نکردند. مدیرانی که در چند سال اخیر به باشگاه آمدند استقلال را به این روز انداختند.

وی ادامه داد:‌ ای کاش یک سازمان و قانونی بود تا یقه مدیران بی‌کفایت را می‌گرفت و بابت هدر دادن منابع مالی باشگاه استقلال، آن‌ها را بازخواست می‌کرد. قرارداد ترکمنچای ۲ سال اخیر مهدی قایدی سرآمد تمام بدبختی‌های باشگاه استقلال است. روزی که قایدی ترانسفر شد قرار بود، درآمد حاصل از این انتقال را به استراماچونی بدهند. اگر همین ۲ اتفاق رخ می‌داد، شاید کار برای استقلال به اینجا نمی‌رسید.

*شاید چند باشگاه مخالف استفاده از کمک داور ویدئویی باشند

جمشیدیان  در مورد عدم استفاده از VAR در لیگ برتر عنوان کرد: عدم وجود کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران را خوش بینانه نگاه می‌کنم؛ باید این سیستم در ورزشگاه‌ها مستقر شود در حالی که غیر از ۲-۳ باشگاه هیچ کدام استادیوم اختصاصی ندارند. هزینه نصب و راه‌اندازی کمک داور ویدئویی برعهده باشگاه‌هاست. باشگاهی که استادیومی از خودش ندارد، این هزینه برایش سنگین است. به طور مثال باشگاه پیکان که بودجه ۶۰ میلیارد تومانی دارد که ۲۵ میلیارد تومانش درآمد بوده است، چطور می‌تواند ۲۵-۳۰ میلیارد برای تجهیز VAR هزینه کند؟

کارشناس فوتبال تصریح کرد: متاسفانه برخی مشکلات مالی و ورود انحصاری سیستم کمک داور ویدئویی به ایران وجود دارد. فقط ۳-۴ ورزشگاه برای استفاده از این سیستم اعلام آمادگی کرده‌اند؛ در حالی که باید تمام باشگاه‌ها یکپارچه باشند و به VAR مجهز شوند. شاید چند باشگاه مخالف استفاده از کمک داور ویدئویی باشند، اما برای همه باشگاه به ویژه تیم‌های قدرتمندتر مفیدتر است.

*شاید تا یک سال دیگر نگذارند فوتبال ایران به VAR مجهز شود

وی بیان داشت: در شرایط بدبینانه هم تعابیر زیادی وجود دارد که چه کسانی VAR را نمی‌خواهند و چرا نمی‌گذارند این تکنولوژی وارد ایران شود؟ یا اینکه انحصار ورود این سیستم باید دست چه کسی باشد؟ مثل اینکه توافقات هنوز بین آقایان صورت نگرفته است. به هر حال برای آوردن ۱۰-۱۱ سیستم کمک داور ویدئویی به ایران، طبیعی است ارز زیادی از کشور خارج می‌شود. از طرفی به فدراسیون فوتبال می‌گویند که باید از کدام شرکت این سیستم را خریداری کند که به طور حتم یک سری اتفاقات رخ خواهد داد.

جمشیدیان در پایان خاطرنشان کرد: در این شرایط بدبینانه هم شاید تا یک سال دیگر نگذارند فوتبال ایران به VAR مجهز شود وگرنه باید قید فوتبال را بزنیم. اگر از چند ماه دیگر این سیستم را نداشته باشیم، داوران ایرانی نمی‌توانند در مسابقات خارجی و بین‌المللی قضاوت کنند، چون باید دوره‌های استفاده از VAR را ببینند. همچنین چند باشگاه ایرانی و تیم ملی  باید میزبان لیگ قهرمانان آسیا و رقابت‌های مقدماتی جام جهانی باشند. به طور حتم قوانینی طی چند ماه آینده وضع خواهد شد و به احتمال زیاد استفاده از کمک داور ویدئویی اجباری خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *